Øjenbetændelse og lukkedage

1. May 2016

Lukkedage. Jeg havde to bud på, hvad dette begreb betød. Det første var, når Illums Bolighus helt skandaløst IKKE har åbent, når jeg har brug for at kigge på pæne ting. Helt idiot er jeg dog ikke, så jeg havde godt regnet ud, at det i vuggestueregi nok ikke var betydningen af ordet. Det andet var helligdage, weekender og worst case eventuelt en tvungen ferieuge. Men det er det ikke.

Det viser sig, at det faktisk ikke ER muligt at have et fuldtidsjob og et vuggestuebarn samtidig. Og da slet ikke, hvis man også har børnehave- eller skolebørn oveni. Man kan jo godt blive snydt, når man følger mediernes debat, om at de travle børnefamilier bare må tage sig sammen, for de har jo selv valgt at få børn, så hvorfor skal det gå ud over de mennesker, som har valgt ikke at få børn? Lidt som om vi taler om, at have anskaffet en hund uden at have plads til den eller at have meldt sig til svømning uden at kunne nå til det efter arbejde. Noget man bare kan til- og fravælge i hverdagen, alt efter om det lige føles overskueligt. Ikke noget biologisk forudbestemt, som fører vores art videre, og i øvrigt er hele årsagen til at den nuværende generation på arbejdsmarkedet engang kan gå på pension. Også selvom de ikke selv har bidraget til produktionen af næste arbejdende generation, kan man forvente at gå på pension med de andre. Nuvel- det er sikkert velfortjent efter et langt arbejdsliv, men ikke desto mindre på ingen måde muligt, hvis ikke der var andre, som havde født børn, som kunne bære samfundet videre.

Tilbage til vuggestuerne. Hvis man ser på det sådan lidt fra et arbejdsmæssigt perspektiv, som trods alt for de fleste ikke er fravælgeligt, er åbningstiderne faktisk ganske snævre. Man skal ikke arbejde særlig langt væk fra vuggestuen for at komme i problemer med at nå at aflevere og hente inden for institutionens åbningstider. For en læge er det fx ganske naturligt at skulle pendle fra København til Hillerød eller Slagelse med mødetid kl. 8 SHARP (omklædt!). Så er det sgu svært ikke at have kastet barnet efter pædagogerne inden man halser mod S-toget, for så at sidde i undertøj i konferencelokalet kl. 8.00 eller omklædt 8.04. Og på samme måde med afhentningen… skidesort morsamvittighed, når man henter det stakkels lille vidunder siddende på skødet af en pædagog, fordi der ikke rigtigt er andre tilbage… og da slet ikke nogle som kom før kl. 9 om formiddagen.

Kunne man vælge en vuggestue nær arbejdet så? Ikke som yngre læge i hvert fald. Man har skiftende arbejdstider og er ikke lige i den by alle dage, og så skifter man jo arbejdsplads ca. hvert halve år, så det kan være en anelse svært at planlægge hverdagen.

Det planlæggelige som er umuligt nok i sig selv overgåes dog stærkt af ting som feber og øjenbetændelse. Det viser sig, at et vuggestuebarn med feber, ikke er raskt, når det ikke længere har feber! Eller når det opfører sig glad og raskt. Nej, det er først raskt et døgn EFTER, at det opfører sig helt raskt og ikke har feber. Først dér er det velkomment tilbage i institutionen. Just in case. Ok… det ringer jeg bare lige ind på arbejdet og siger. “Hej, det er Katrine. Jeg vil gerne have barnets første rask dag i dag. Hun var nemlig syg i går, som du ved, så i dag helsikrer vi bare lige, at der ikke skulle komme feber igen til aften (hvor hun alligevel ville være afhentet for længst)”. Den går fint an. “Ja, du må gerne lige aflyse de der 15 patienter, jeg skulle have set i dag, som har dagen FØR rask og havde håbet på at se mig.” Det er helt sort. Men det der med smitte og en vuggestue- det er altså et meget ømtåleligt emne! Også selvom det måske ikke smitter. Just in case.

Og så var der lige lukkedagene. Som er helt tilfældigt placerede dage, som vuggestuen vælger at holde lukket, men hvor hjulene i resten af landet, stadig drejer rundt. Altså dage, hvor du må bruge ferie, hvis ikke dit barn skal passe sig selv. Dvs. 7 (+2) lukkedage årligt, som du BARE LIGE skal forklare din arbejdsplads, at du altså ikke kommer på arbejde. Det er ikke weekender. Det er ikke helligdage. Det er helt almindelige hverdage. Bare som dødsstødet til din i forvejen udfordrede vuggestuelogistik.

Så det der med, at man er så priviligeret, at man kan “vælge” at gå på deltid. Det kunne være rigtig fint, hvis man også kunne vælge at lade være. Tak.

/Katrine

6 comments

Flere eksempler på den uperfekte mor

6 comments

Anne Sofie 1. May 2016 at 20:26

Hvis det kan trøste, så er vi (pædagoger) også mega trætte af lukkedage, men det er pålagt fra kommunens side, hvor mange lukkedage man som institution skal have om året for at få regnskabet til at gå op. Så vi synes også det er meeeega træls at bruge ferie på dage, vi ikke selv har valgt – og især hvis det tilfældigvis ikke er de samme dage, som vores børns institutioner holder lukket ?

Reply
Katrine, firstmomproblems.dk 1. May 2016 at 20:31

Nej, det kan jeg dælme godt forstå! Det er helt kuk altså. Til sidst kan man jo knapt holde ferie sammen, fordi man har brugt alle sine feriedage inden barnet kan gå for at få hverdagen til at hænge sammen. /Katrine

Reply
Freja 3. May 2016 at 21:19

Ah hvor jeg kender det! Syg-barn dag op til en aftennat og igen når man kommer hjem næste morgen er sgu ikke for slapsvanse. Og lukkedagene hjælper ikke!

Reply
Katrine, firstmomproblems.dk 4. May 2016 at 9:42

Nej, det her voksenliv trækker sgu tænder ud 😀

Reply
tine obel 22. May 2016 at 21:18

Word!
Talte forleden med vuggestue-far, der netop havde påtalt, i en anonym tilfredshedsundersøgelse, at vores institution vælger at lægge en pædagogisk dag og dermed lukke ned fredag i ugen efter Kristi himmelfartsdag. Dvs to fredage i træk skal de finde pasning andet sted, da begge forældre arbejder om fredagen i den såkaldte Kristi himmelfartsferie. Faren blev ringet op af institutionen, da den slags brok over institution åbenbart ikke ser pænt ud hos kommunen.
De glemte lige at undersøgelsen var anonym……..

Reply
Katrine, firstmomproblems.dk 27. March 2017 at 12:28

Hej Tine,

Jeg har åbenbart misset en masse kommentarer- heriblandt din. Undskyld! Vildt nok at man ikke er anonym, når man tror man er det. Det er da værd at have in mente. Og at han tilmed bliver konfronteret med det. Det er godt nok mærkeligt.

/Katrine

Reply

Leave a Comment